FAQ

FAQ – czyli pytania i odpowiedzi

1. Jak to się robi?
2. Jaki dajemy sprzęt?
3. Jak się rozliczamy?
4. Można we dwóch, a nawet…
5. Mam własną sieć i chciałbym się podłączyć
6. Za co odpowiadamy
7. Uwaga wirusy!
8. Jak się zabezpieczyć
9. Zawieszanie usługi
10. Płatności

Jak to się robi?

Pierwszym krokiem jest określenie możliwości technicznych na wykonanie podłączenia. Najpierw sprawdzamy czy istnieje możliwość techniczna świadczenia usługi za pomocą światłowodu, potem za pomocą kabla miedzianego, a na końcu dostępu radiowego.

Niezależnie od typu dostępu urządzenia klienta podłączane do naszej sieci powinno być wyposażone w interfejs RJ-45 pracujący w standardzie ethernet. Jest to standardowe połączenie wykorzystywane w komunikacji pomiędzy komputerami i obecnie większość nowych komputerów posiada to złącze.

Drugim istotnym elementem jest możliwość skonfigurowania na urządzeniu klienckim połączenia PPPoE. jest to tez powszechny standard i obecnie produkowane urządzenia są wyposażone w tego typu połączenia. Użytkownik otrzymuje podczas instalacji konto i hasło do połączenia z Internetem, które należy wpisać w połączeniu PPPoE. Nie wolno udostępniać tych danych osobom postronnym.

W przypadku instalacji światłowodu do lokalu klienta należy wprowadzić rurkę 5mm, w którą następnie wciągane są włókna światłowodowe. Często istnieje konieczność wkopania rurki na terenie działki klienta, dlatego po jego stronie jest wyznaczenie trasy wykopu od granicy działki do budynku. W lokalu należy kabel światłowody zakończyć gniazdkiem, od którego dalej prowadzony jest cienki kabel światłowodowy (tzw pigtajl) do urządzenia zamieniającego sygnał optyczny na elektryczny. Od tego urządzenia klient może podłączyć swoje urządzenia np. ruter, komputer. Uwaga: kabel światłowodowy jest wrażliwy na zginanie i bezpieczny promień gięcia takiego kabla powinien być nie mniejszy niż 4 cm.

Dostęp za pomocą kabla miedzianego realizowany obecnie jest tylko w budynkach wielorodzinnych. Kable miedziany to skrętka ethernetowa, którą w lokalu klienta należy zakończyć złączem RJ-45.

W przypadku połączenia radiowego najważniejszą sprawą jest widoczność optyczna naszych nadajników. Jeżeli ten warunek jest spełniony to można przystąpić do wykonania pomiaru siły sygnału. Gdy i ten test wypadnie pomyślnie to można rozpocząć wykonywanie instalacji anteny. Użytkownik we własnym zakresie zobowiązany jest do wykonania masztu o ile zachodzi taka konieczność. Najczęściej antenę i urządzenie montuje się na istniejących masztach od anten telewizyjnych lub do uchwytu na ścianie. Anteny mają kształt panela o bokach max. 50×30 cm i wadze 0,8 kg. Następnie od urządzenia radiowego do komputera prowadzi się kabel sieciowy (skrętkę), którym przesyłany jest sygnał od komputera oraz zasilanie. Większość urządzeń może być zasilanych po skrętce komputerowej (tzw. POE), w szczególnych przypadkach konieczne jest osobne doprowadzenie zasilania AC 220 V lub DC 48V. Przejście przez ścianę budynku wykonywane jest zazwyczaj wiertłem o średnicy 12 mm.
Instalacja karty sieciowej w komputerze należy do obowiązków użytkownika. Adres IP komputer będzie pobierał z serwera. Akceptowane są karty 10/100/1000 Mbps.

Jaki dajemy sprzęt?

Użytkownik dostaje od nas urządzenie zewnętrzne, w pełni uniezależnione od komputera. Łączy się z nim za pomocą interfejsu sieciowego. Takie rozwiązanie ma wiele zalet:
-odległość pomiędzy komputerem a urządzeniem może wynosić aż 100 m;
-urządzenie nie obciąża w ogóle procesora, w przeciwieństwie do urządzeń montowanych wewnątrz komputera. Z
nie potrzeba żadnych sterowników tak jak w przypadku kart PCI lub urządzeń USB. Dlatego nie ma niebezpieczeństwa, że w systemie będą konflikty sprzętowe;
-użytkownik może reinstalować system, kiedy tylko chce, bez informowania nas o tym fakcie. Jest to istotne dla użytkowników systemów Windows. Nie potrzeba wzywać serwisu do ponownego konfigurowania urządzenia i nie ma obaw, że będzie trzeba za to płacić!;
-w przypadku awarii, łatwiej niż w urządzeniach USB lub PCI, możemy zdiagnozować, gdzie jest uszkodzenie i czy wina leży po stronie naszej czy użytkownika;

Jak się rozliczamy?

Bezpośrednio po instalacji nie jest pobierana żadna opłata. Na podstawie zamówienia i protokołu wystawiamy fakturę, która w ciągu tygodnia przesyłana jest do użytkownika wraz z umową.
Na początku każdego miesiąca użytkownik dostaje fakturę za abonament, którą ma obowiązek zapłacić do 15 dnia bieżącego miesiąca.
Uwaga: nasi pracownicy nie przyjmują pieniędzy osobiście, wszystkie płatności są dokonywane przelewami.

Można we dwóch, a nawet…

Istnieje też możliwość podłączenia więcej niż jednego użytkownika do jednego urządzenia radiowego. W takiej sytuacji u jednego z abonentów montuje się switch’a (urządzenie rozdzielające sygnał). Zaletą takiego rozwiązania jest podzielenie kosztów instalacji pomiędzy użytkowników. Nie jest dzielony natomiast abonament, który jest płacony za komputer. Koszt switch’a to około 50 zł. Głównym ograniczeniem wykonania takiej instalacji jest możliwość ułożenia kabla oraz odległość switch – komputer (do 100 m). Zamiast switch’a nie mogą być stosowane hub’y ze względu na generowanie nadmiernego ruchu. W ten sposób można podłączyć 4 komputery przy standardowym 4-portowym switch’u. Można też zwiększać liczbę komputerów przez dokładanie dodatkowych switchów lub kupić z 8 lub 16 portami.

Mam własną sieć i chciałbym się podłączyć

Jeżeli masz już własną sieć i chciałbyś być podłączony to istnieje taka możliwość przy zastosowaniu rutera. Cena ustalana jest indywidualnie, w zależności od wymagań klienta i liczby komputerów w sieci. W takim przypadku nie narzucamy sposobu budowania sieci (switch’e , hub’y).

Za co odpowiadamy

Nie ponosimy odpowiedzialności za działanie systemu operacyjnego użytkownika. Abonent otrzymuje od nas sprzęt, który jest uniezależniony od systemu operacyjnego. Odpowiadamy tylko do połączenia karty sieciowej z urządzeniem.

Za zainstalowanie sterowników do karty sieciowej odpowiada użytkownik. Jeżeli wydaje się, że coś działa nie tak to my postaramy się ze swojej strony prześledzić transmisję i pomóc w znalezieniu rozwiązania.
Jeżeli użytkownik stwierdzi, że internet nie działa nie z jego przyczyny i zdecyduje się na przyjazd monterów, którzy stwierdzą, że wina leży po stronie abonenta to wówczas taka wizyta jest płatna. Niemniej jednak monterzy postarają się pomóc w rozwiązaniu problemu w miarę ich możliwości np.reinstalacja sterownika karty sieciowej ale nie sytemu operacyjnego, usunięcie programu stwarzającego problem.
Abonent ponosi również odpowiedzialność za mechaniczne uszkodzenia kabli bądź urządzeń jego ternie, budynku lub lokalu.

Uwaga wirusy!

Dużym zagrożeniem w sieci są także wirusy. Nie ponosimy odpowiedzialności za to jakie strony otwiera użytkownik lub jakie ściąga programy. Komputer użytkownika zostanie odcięty od sieci w przypadku wykrycia, że jego komputer rozsiewa wirusy do innych komputerów w sieci. Zostanie on ponownie dołączony po stwierdzeniu, że nie stanowi zagrożenia dla innych. Dlatego w interesie użytkownika leży to by miał zainstalowany i uaktualniamy program antywirusowy. Polecamy także skaner on-line firmy MKS, który znajduje się na stronie http://skaner.mks.com.pl.
Dodatkowym zabezpieczeniem powinien być program służący do wyszukiwania „szpiegów” w systemie. Przykładem może być program Spybot – Search & Destroy.
Darmowym programem antywirusowym do zastosowania domowego jest AVG.
Typowym objawem działalności wirusów są wyskakujące okienka z „dziwnymi” stronami www. Inna strona domyślna w przeglądarce niż ta, którą wybraliśmy, nagłe restary komputera w czasie pracy.

Jak się zabezpieczyć przed wirusami?!

Główną rolę odgrywa zaktualizowany program antywirusowy i od niego zależy nasze zabezpieczenie. Poza tym źródłem wirusów są niestety programy służące do wymiany plików w internecie np. torrenty…
Nie należy instalować także każdej wtyczki flasha lub innego programu oferowanych na witrynach internetowych.
Poza tym często wirusy dostajemy w poczcie elektronicznej. O ile część zostanie wykryta przez nasz program antywirusowy to ostatnio pojawił się nowy typ wirusów. Przychodzą one w formie spakowanego załącznika (zip) wraz z hasłem do tego pliku podanym w treści listu. Program antywirusowy nie jest w stanie określić czy załącznik jest zainfekowany, gdyż nie potrafi go rozpakować. Dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na tego typu wiadomości.

Zawieszenie usługi

Od marca 2005 roku wprowadziliśmy możliwość zawieszenia usługi pod następującymi warunkami:
– możliwość zawieszenia usługi dla abonentów będących naszymi klientami ponad 12 miesięcy i mają umowy na czas nieokreślony,
– abonent nie może zalegać z płatnościami
– abonent musi zgłosić fakt zawieszenia usługi 1 miesiąc wcześniej
– abonent powinien umówić się z monterami na odłączenie anteny i urządzenia radiowego
– maksymalny czas zawieszenia usługi to 3 miesiące
– koszt wznowienia usługi wynosi 50 zł, o ile istnieje pozostała cześć instalacji (kable, uchwyty, puszki)

Płatności

Każdy z klientów otrzymuje fakturę z numerem konta, na który należy wykonać przelew. Uwaga: numer konta jest indywidualny dla każdego klienta, dlatego w przypadku utraty faktury należy poszukać nr konta na starszej fakturze (ale nie przed 2009 rokiem), skontaktować się z Biurem Obsługi Abonenta. Nie należy brać numeru konta od innego naszego Abonenta.

Faktury można otrzymywać w następujący sposób:
– przez Panel Klienta – link tutaj – bezpłatnie
– przez pocztę Polską – wysokość opłaty za tą usługę znajduje się w Cenniku
– na adres poczty e-mail – bezpłatnie